نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج و مقایسه آن با تهران 1401

نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج

بررسی نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج و مقایسه آن با تهران

کرج به عنوان چهارمین کلان شهر کشور شاهد افزایش تصاعدی قیمت ملک در سال های اخیر بوده است. نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج بین سال های 1380 الی 1400 به طرز قابل چشمگیری رو به افزایش بوده است به گونه ای که سبب گردیده است که بازار خرید و فروش مسکن با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و تورم صد در صدی همچنان در رکود باقی بماند.

قیمت مسکن

در سالهای اخیر در پی تورم افسار گسیخته، شاهد نوسانات قیمت در بازار مسکن بوده ایم. نرخ رشد قیمت زمین، ملک، آپارتمان نسب به یک دهه قبل به صورت تصاعدی رو به افزایش بوده است. تهران به عنوان پایتخت در میان سایر شهرستان ها، شاهد بیشترین افزایش قیمت ملک و زمین بوده است. قیمت هر متر مربع خرید ملک در این کلانشهر با توجه به منطقه قرار گرفتن زمین و یا ملک تفاوت چشمگیری با هم دارد.

در خصوص کرج نیز باید بیان کرد که کرج به عنوان چهارمین کلان شهر کشور شاهد افزایش تصاعدی قیمت ملک در سال های اخیر بوده است. نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج بین سال های 1380 الی 1401 به طرز قابل چشمگیری رو به افزایش بوده است به گونه ای که سبب گردیده است که بازار خرید و فروش مسکن با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و تورم صد در صدی همچنان در رکود باقی بماند.

بررسی نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج

تهران به عنوان پایتخت، مرکز یکی از بزرگترین کلان شهر های کشور می باشد که نرخ تورم و گرانی در کنار افزایش جمعیت به صورت کاملاً ملموسی قابل رویت می باشد. وجود آلودگی های صوتی و تنفسی، ترافیک های کیلومتری، معضل فقر و بیکاری، مشکلات عدیده ای را برای شهروندان تهرانی به وجود آورده است. از این رو بسیاری عطای زندگی کردن در تهران را به لقاء آن بخشیده و به اطراف پایتخت کوچ کرده اند. بنابراین در طی سال های اخیر شاهد رشد و رونق شهرک و یا شهرهای اطراف و نزدیک به استان تهران بوده ایم.

نقشه شهرستان کرج
نقشه شهرستان کرج

کرج به عنوان چهارمین شهرستان پر جمعیت کشور به دلیل نزدیک بودن فاصله آن با تهران بالغ بر یک میلیون و پانصد هزار نفر، جمعیت را در خود جای داده است. برخورداری از اقلیم مناسب در کنار آب و هوای معتدل به دلیل نزدیکی به کوه های البرز سبب گشته است که جمعیت بسیاری برای زندگی کردن به این شهرستان کوچ کنند.

اما نکته قابل اهمیت آن است که شهرستان کرج نیز همانند تهران از مناطق اعیان نشین و مناطق متوسط و رو به پایین بسیاری تشکیل شده است که افراد با توجه به شرایط و اوضاع درآمد مالی شان می توانند در آن مناطق سکنی گزینند. مناطقی همچون عظیمیه – جهانشهر- مهر شهر- کوی زنبق و … جزء مناطق اعیان نشین و یا به اصطلاح منطقه یک کرج به حساب می آیند و محله هایی همچون کمال شهر، خرمدشت، حصارک، باغستان، شاهین ویلا، حیدرآباد و … نیز با توجه به قیمت های متوسط زمین و بالطبع ارزان تر بودن قیمت ملک و آپارتمان برای قشرهایی با درآمد متوسط، گزینه های مناسبتری به حساب می آیند.

نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج نسبت به تهران سال 1401

کرج در فاصله 36 کیلومتری استان تهران واقع گردیده است و به عنوان سی و یکمین استان کشور توانسته است در ردیف چهارمین شهر پر جمعیت در بین سایر شهرها شناخته شود.

کرج چهار راه طالقانی

اگر بخواهیم در خصوص نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج  و یا استان تهران سخن بگوییم، باید گفت آنچه که قابل اهمیت می باشد آن است که به هیچ وجه قیمت ملک و یا آپارتمان در مناطق اعیان نشین تهران همچون محله های الهیه، زعفرانیه، ولنجک، سعادت آباد و … با مناطق مرفه نشین کرج همچون عظیمیه، مهرشهر، جهانشهر، کوی زنبق و … برابری نخواهد داشت.

چنانچه آمارهای خرید ملک نشان می دهد قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در تهران در محله زعفرانیه در سال منتهی به 1401 ما بین 120 تا 140 میلیون تومان برآورد شده است و یا در ولنجک در حدود 180 الی 190 میلیون تومان می باشد. همچنین در سعادت آباد برای هر متر مربع آپارتمان نوساز باید در حدود 115 الی150 میلیون تومان هزینه نمود.

این در حالیست که در مناطق یک کرج همچون مهرشهر که دارای فازهای مختلفی می باشد، قیمت ملک در هر فاز آن با یکدیگر تفاوت چشمگیری دارد که چیزی در حدود 40 تا 60 میلیون تومان می باشد و یا قیمت آپارتمان نوساز در جهانشهر در حدود 28 تا 32 میلیون تومان برآورد شده است. در عظیمیه کرج که یکی از محله های مرفه نشین و خوش نقشه کرج می باشد، ارزش هر متر مربع آپارتمان نوساز در حدود 30 تا 35 میلیون تومان در سال 1401می باشد.

همچنین اگر بخواهیم محله های متوسط و رو به پایین شهر تهران را با محله های متوسط در استان کرج مقایسه کنیم به تفاوت های چشمگیری بر خواهیم خورد. قیمت هر متر مربع آپارتمان در محله های جنوب تهران همچون محله آذری با ده سال ساخت بنا، بالغ بر 17 میلیون تومان خرید و فروش می شود. همچنین در یافت آباد ارزش هر متر مربع آپارتمان با یک سال ساخت، حدود 22 میلیون تومان است.

اگر به لحاظ موقعیت مکانی آذری و یافت آباد را جزء محله های جنوب شهر تهران با امکانات حداقل در نظر بگیریم، حصارک، کیانمهر و حیدرآباد نیز جزء محله های پایین در شهرستان کرج به حساب می آیند. در این صورت نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج در محله حصارک با عمر بنایی در حدود 2 تا 5 سال می بایست در حدود 7 الی 8 میلیون تومان برای هر متر مربع آن هزینه کرد. همچنین در محله حیدرآباد جهت خرید یک واحد آپارتمان آن هم  نوساز می بایست چیزی در حدود شش میلیون پانصد الی هفت میلیون و پانصد هزار تومان سرمایه گذاری نمود.

همچنین محله های مرکزی شهر تهران به مراتب گران قیمت تر و یا برابر با محله های کرج در مناطق بالای آن می باشند. مثلاً  محله ای همچون یوسف آباد که در مرکز شهر تهران واقع گردیده است، قیمت هر متر مربع آپارتمان در آن با عمر سازه ای در حدود 9 الی 10 سال ساخت را می توان در حدود 50 الی 60 میلیون تومان خرید و فروش کرد. همچنین در محله خوش نشین گیشا در صورتیکه سن بنای آپارتمان در حدود 20 سال ساخت باشد، می بایست برای هر متر مربع آن در حدود 30 الی 40 میلیون تومان هزینه نمود.

آشنایی با محله های کرج برای خرید آپارتمان مسکونی

حال اگر بخواهیم نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج  آن هم محله های مرکزی آن را رصد نماییم، می توانیم به گوهر دشت اشاره کنیم. در منطقه گوهردشت جهت خرید یک آپارتمان با عمر بنایی تقریباً ما بین 15 الی 20 سال می بایست در حدود 20 الی 22 میلیون تومان هزینه نمایید و یا برای محله ای همچون مصباح که عمر بنای آن بین 2 الی 5 سال باشد، می بایست چیزی در حدود 11 الی 13 میلیون تومان برای هر متر مربع هزینه گردد.

با توجه به قیمت های متفاوت در محله های کرج، لیستی از قیمت هایی که مربوط به قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی دو تا پنج سال ساخت در شهر کرج می باشد که مربوط به اواسط سال 1401 است را به صورت جدول در ذیل آورده شده است.

جدول نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج در سالهای مختلف

محله های کرجقیمت بر حسب متر مربع مربوط به مهر 1400 (برحسب تومان)
مهر شهر کرج فاز 134.239.000
مهر شهر کرج فاز 233.371.000
مهر شهر کرج فاز 418.714.000
عظیمیه کرج28.595.000
گوهردشت19.771.000
45 متری گلشهر12.213.000
شاهین ویلا10.647.000
فردیس11.242.000


جدول ذیل نیز لیستی از قیمت های متفاوت از محله های مختلف در شهر تهران می باشد.

محله های تهرانقیمت بر حسب متر مربع مربوط به مهر 1400 (برحسب تومان)
زعفرانیه120 الی 140 میلیون
ولنجک180 تا 200 میلیون
الهیه105 الی 200 میلیون
سعادت آباد 115 الی 150 میلیون
گیشا60 میلیون
آذری24 میلیون

با نگاهی به آمارهای خرید و فروش ملک و آپارتمان در دو شهرستان تهران و کرج مشاهده می کنید که تفاوت قابل توجهی میان این دو استان دیده می شود.

مهرشهر کرج
مهرشهر کرج

نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج 1380 الی 1401

در سال های اخیر با توجه به تورم، گرانی بیش از حد مصالح و تجهیزات سازه و همچنین تحریم حداکثری بر کشور، شاهد افزایش نوسانات قیمت بر بازار خرید و فروش مسکن بوده ایم. باید اذعان نمود که رشد قیمت مسکن در سال های اخیر شتاب بسیاری به خود گرفته است. چنانچه بخواهیم نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج بین 1380 تا 1401 را مقایسه کنیم، می توانیم به تغییرات صد در صدی برسیم.

البته به غیر از تورم، گرانی مصالح و تحریم هایی که کشورمان را احاطه کرده است باید گفت که علاوه بر افزایش قیمت ملک و آپارتمان، تغییر روش زندگی مردم نیز در این افزایش قیمت ملک بی تاثیر نبوده است. ساخت و ساز بناهایی با بهترین امکانات رفاهی و مدرن همچون داشتن استخر، سونا، جکوزی، زمین های بازی همچون بیلیارد، بدنسازی، داشتن روف گاردن، سالن اجتماعات، نگهبان و … به طور مستقیم در افزایش قیمت ملک تاثیر گذار بوده است.

خرید آپارتمان در کرج

همچنین باید بیان نمود که در سال های مربوط به دهه 80 شمسی، بیشتر امکانات رفاهی و مجهز مربوط به ساختمان های ویلایی که دارای حیاط و محوطه باز بودند را شامل می شد. اما در سال های اخیر و به خصوص در دهه 90 شمسی با توجه به تقاضای مردم و استقبال بیش از حد از امکانات رفاهی و تفریحی در آپارتمان ها، توجه پیمانکاران سازه به مجهز نمودن امکانات ساختمان ها بیشتر شده است. چنان که این امر مستقیماً بر افزایش نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج و همچنین اکثر کلانشهر ها تاثیر گذاشته است.

جدول نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج در سالهای مختلف

محله های کرجسن بناقیمت بر حسب متر مربع مربوط به سال 1394 (برحسب تومان)
عظیمیه (بوستان)نوساز7.000.000
عظیمیه (گلستان)نوساز6.000.000
فاز یک مهرشهرنوساز5.000.000
مهر شهر فاز 4نوساز2.100.000
گوهر دشتنوساز2.600.000
محله های کرجسن بناقیمت بر حسب متر مربع مربوط به سال 1395 (برحسب تومان)
جهانشهر 17 سال ساخت3.170.000
گوهردشت15 سال ساخت1.850.000
عظیمیه 6 سال ساخت3.000.000
45 متری گلشهر10 سال ساخت1.950.000
کرج عظیمیه
کرج عظیمیه

توجه اکثر پیمانکاران به امکانات رفاهی ساختمان بیشتر شامل مناطق اعیان نشین و مرفه ای می باشد که خریدار از قدرت بالاتری برای خرید ملک برخوردار باشد. بنابراین اگر بخواهیم محله های اعیان نشین کرج را نام ببریم، باید بیان نمود که تا چند سال قبل عظیمیه کرج در رتبه نخست محله های اعیان نشین این شهرستان به شمار می آمد. مثلاً در سال 1394 عظیمیه و سپس بلوار شهرداری واقع در فاز یک مهر شهر، جزء گران قیمت ترین مناطق کرج به حساب می آمدند و بعد از این دو محله اعیان نشین، جهانشهر در رتبه سوم گران قیمت ترین محله های کرج قرار داشت.

اما در طی سال های 1399 و یا 1401 مهرشهر با پیشی گرفتن از عظیمیه در رتبه نخست گران قیمت ترین محله های کرج قرار گرفته است. اگر بخواهیم نگاهی گذرا به تاریخچه مهر شهر بیاندازیم، می توان بیان نمود که مهرشهر منطقه ای در غرب شهرستان کرج می باشد.

مهرشهر از آن دست محله هایی است که باغ های سر سبز سیب در آن زبانزد عام و خاص بوده است که با گذشت زمان و رو آوردن به تراکم سازی و ساخت و ساز، خانه های ویلایی و حیاط دار کم کم جای خود را به واحد های آپارتمانی داده اند. پیش از دهه 70  مهر شهر کرج به عنوان منطقه ای مستقل به حساب می آمد که زیر نظر شهرداری مربوط به خود اداره می شد. اما با گذشت زمان و افزایش جمعیت تحت پوشش شهرستان کرج قرار گرفته است.

کرج گوهردشت
کرج گوهردشت

اگر بخواهیم در خصوص قیمت ملک و آپارتمان در مهرشهر کرج سخن بگوییم، باید بیان نمود که قیمت ملک در مهرشهر نیز مانند دیگر مناطق این شهرستان عظیم، فراز و نشیب های بسیاری به خود دیده است. این منطقه از کرج از 5 فاز مختلف تشکیل شده است. فازهای یک و دو مهر شهر نسبت به دیگر فازهای این منطقه، گران قیمت ترین آپارتمان ها را در خود جای داده است. در سال 1394 قیمت یک متر مربع آپارتمان نوساز در فاز 4 مهرشهر در حدود دو میلیون تا دو میلیون و صد هزار تومان بوده است که در طی سال 1396به حدود دو میلیون و سیصد هزار تا دو میلیون و پانصد هزار تومان افزایش یافته است.

اما در پی افزایش تورم و تحریم ها، قیمت ملک در این منطقه نیز به صورت صعودی افزایش یافته است. به طوریکه در سال 1398 قیمت هر متر مربع آپارتمان در فاز 4 مهر شهر به حدود 8 الی 9 میلیون تومان رسید. در همین سال قیمت یک متر مربع آپارتمان در فاز یک مهر شهر در حدود 40 میلیون تومان و در فاز دو و سه، چیزی در حدود 30 میلیون تومان افزایش یافته است.

اما افزایش نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج در سال 1401 به طرز غافل گیرانه ای رو به افزایش نهاد به طوریکه می توان گفت برای خرید یک آپارتمان نوساز آن هم در فاز یک مهرشهر می بایست در حدود 60 میلیون تومان برای هر متر مربع هزینه نمود. این در حالی است که در فاز 4 مهر شهر شما می توانید قیمت هایی به مراتب بهتر و ارزان تری را مشاهده کنید. مثلاً برای خرید یک آپارتمان نقلی در فاز 4 مهرشهر می بایست در حدود 12 الی 13 میلیون تومان برای هر متر مربع هزینه نمود.

نمایی زیبا از کرج
نمایی زیبا از کرج

همچنین اگر بخواهیم به آمار قیمت های ملک و آپارتمان در خصوص عظیمیه در سال 1394 بپردازیم به این نتیجه خواهیم رسید که قیمت یک آپارتمان نوساز در عظیمیه کرج در آن سالها چیزی در حدود متری 3 میلیون تا 6 الی 7 میلیون تومان بوده است ( باید توجه نمود که عظیمیه دارای محله های متفاوت همچون گلستان، بوستان، بعثت و … با قیمت های متفاوتی می باشد.

مثلاً وجود خیابان فرشته در عظیمیه که یکی از خیابان های بسیار لوکس و مرفه نشین واقع در میدان اسبی می باشد که اکثر خانه های واقع در این خیابان به صورت ویلایی ساخته شده است و کمتر ساختمانی را می توان در این خیابان مشاهده کرد که  به شکل آپارتمان ساخته شده است و قیمت ملک در آن به مراتب از نقاط دیگر عظیمیه بالاتر خواهد بود.) همچنین در سال 1395 برای خرید یک آپارتمان با سن بنایی در حدود 4 الی 5 سال می بایست در حدود متری 3 میلیون تومان هزینه نمود.

اما در پی افزایش نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج در فاصله کمتر از 4 سال یعنی در سال 1399 می بایست برای خرید یک آپارتمان نوساز در عظیمیه برای هر متر مربع چیزی در حدود 14 الی 18 میلیون تومان پرداخت نمود. اما در طی سال 1401 این قیمت به طرز چشمگیری افزایش یافته است و چیزی در حدود 28 الی 32 میلیون تومان رسیده است.

نکته ای که در خصوص نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج و یا استان تهران بیش از حد توجه مان را به خود جلب می کند آن است که علاوه بر تفاوت قیمت آپارتمان در محله های مختلف با توجه به قرار گرفتن ملک در منطقه بالا و پایین شهر، آن است که شکاف قیمت در برخی از خود محله ها نیز بسیار فاحش و قابل توجه می باشد.

جهانشهر نیز یکی دیگر از محله های قدیمی و اعیان نشین در مرکز شهر کرج می باشد که در بخش جنوبی عظیمیه و گوهر دشت واقع گردیده است. در سال های ابتدایی 1393 قیمت هر متر مربع آپارتمان در این محله در حدود یک میلیون چهارصد هزار تومان و در سال 1394 در حدود دو میلیون هشتصد هزار تا چهار و نیم میلیون تومان خرید و فروش می شده است.

اما با توجه به نرخ تورم و افزایش شتاب زده در قیمت ملک و آپارتمان در سال 1401 برای خرید یک آپارتمان نوساز با توجه به امکانات آن سازه می بایست در حدود 28 الی 32 میلیون تومان در هر متر مربع هزینه نمود.

همچنین علاوه بر منطقه های اعیان نشین در استان کرج، این شهرستان از مناطق ارزان قیمت تری هم برخوردار است که مناسب برای اقشار کم درآمد جامعه می باشد. محله هایی همچون 45 متری گلشهر، حیدرآباد، حصارک، خرمدشت و … به دلیل موقعیت جغرافیایی و همچنین نداشتن سند مادر که به صورت سند قولنامه ای خرید و فروش می شوند از قیمت به مراتب ارزان تری هم برخوردار می باشند.

مثلاً آنچه که از فایل های خرید و فروش ملک و آپارتمان در کرج دیده می شود آن است که در سال 1394 برای خرید یک آپارتمان در 45 متری گلشهر که به صورت قولنامه ای و بدون سند ملک خرید و فروش می شد، چیزی در حدود یک میلیون و دویست هزار تومان برای هر متر مربع می بایست هزینه می شد. یا در محله حیدرآباد نیز در همین سال در حدود متری هشتصد هزار تومان معامله صورت گرفته است.

مقایسه اجمالی قیمت آپارتمان در تهران و کرج

کرج همانند تهران و دیگر استان های کشور از محله های لوکس بالا نشین و محله های متوسط و پایین نشین تشکیل شده است. محله های اعیان نشینی همچون عظیمیه، مهرشهر، شهرک بنفشه جزء محله هایی هستند که جهت خرید مسکن می بایست هزینه های بالایی را پرداخت کنید. بنابراین جهت خرید آپارتمان در کرج در چنین محله هایی نیازمند سرمایه گذاری زیادی می باشید. در این محله ها یافتن خانه هایی با متراژ کم به ندرت یافت می شود. از این رو خرید آپارتمان هایی با متراژ بالا نیاز به بودجه و درآمد بالایی را می طلبد.

از مهمترین دلایل اصلی بالا بودن کیفیت زندگی و در نتیجه قیمت آپارتمان در محله های مرفه نشین کرج، نزدیکی به کوه و در نتیجه برخورداری از آب و هوای مطبوع، دوری از ازدحام و شلوغی مرکز شهر، وجود مراکز و پاساژهای لوکس در کنار کافه و رستوران های شیک و مجهز می باشد. وجود درختان سر سبز چندین ساله که آرایش دهنده بلوارهای این محله ها می باشند هم نه تنها بر زیبایی و منحصر به فرد بودن آن تاثیر گذار می باشد، بلکه باعث بالا کشیدن قیمت آپارتمان و یا خانه های ویلایی در این مناطق هم گردیده است.

مهرشهر

مهرشهر دارای چندین بلوار عریض و طویل می باشد که دو بلوار شهرداری و ارم جزء بلوارهای اصلی آن محسوب می شوند. بلوار شهرداری یکی از مدرن ترین و لوکس ترین مناطق مهرشهر می باشد که جهت خرید آپارتمان می بایست هزینه بسیاری را سرمایه گذاری نمود. از دلایل اصلی گران بودن آپارتمان در این بلوار وجود باغ سیب ( که دلیل اصلی آب و هوای بسیار مطبوع مهر شهر می باشد) در قسمت شمالی و قرار گرفتن کاخ مروارید در بخش جنوبی آن می باشد.

عظیمیه

از دیگر محله های بسیار عالی و مطلوب جهت خرید آپارتمان در کرج، محله عظیمیه کرج می باشد. منطقه ای در کوهپایه های کرج که با بام کرج چندان فاصله ی زیادی ندارد. عظیمیه را با آپارتمان های شیک با مساحت و متراژ بالا، پنت هاوس های مجلل و اعیان نشین می شناسند. از مهمترین خیابان ها و میادین آن می توان به میدان بعثت اشاره نمود که جزء خلوت ترین میادین آن به حساب می آید. میدان بهارستان و گلستان نیز به دلیل مشرف بودن و نزدیکی به کوه و در نتیجه برخورداری از آب و هوایی مطلوب، جزء گران قیمت ترین محله های عظیمیه کرج به شمار می آیند.

فردیس

فردیس نیز از دیگر محله های خوب جهت زندگی و سرمایه گذاری از طریق خرید مسکن می باشد. منطقه فردیس در 10 کیلومتری جنوب شرقی استان البرز قرار گرفته که فاصله آن تا تهران به دلیل احداث اتوبان تهران – کرج تقریباً در حدود 30 دقیقه می باشد. بنابراین برای کسانی که توانایی پرداخت هزینه های سنگین زندگی و آپارتمان نشینی در کلان شهر بزرگی همچون تهران را ندارند، می تواند گزینه بسیار مطلوبی به حساب آید.

گوهردشت

گوهردشت و یا بهتر بگوییم رجائی شهر جزء یکی دیگر از محله های شمالی و مرفه نشین شهرستان کرج می باشد. بنابراین جهت خرید آپارتمان و یا ملک در گوهردشت، می بایست هزینه بسیاری را متحمل شد. از نکات بسیار مهم در خصوص خرید آپارتمان در گوهردشت کرج آن است که این منطقه اغلب مورد توجه سیاستمداران بوده که این منطقه را به عنوان مکانی برای زندگی انتخاب نموده اند. بنابراین این امر می تواند یکی از دلایل اصلی جهت رشد و افزایش قیمت مسکن در گوهردشت باشد.

جهانشهر / جهان شهر

جهانشهر نیز یکی دیگر از محله های قدیمی و اعیان نشین در مرکز کرج می باشد که در بخش جنوبی عظیمیه و گوهر دشت قرار گرفته است که این امر سبب افزایش محبوبیت آن در میان خریداران شده است. باید اذعان نمود که ساخت این محله قدیمی به دوران قبل از انقلاب باز می گردد که توسط یکی از تجار و بازرگانان بنام و بسیار ثروتمند آن زمان “محمد صادق فاتح” بنا گشت. جهانشهر را از قدیم الایام به باغ های بسیار وسیع می شناختند. اما به مرور زمان و با افزایش جمعیت، کم کم باغ ها و خانه های ویلایی جای خود را به آپارتمان نشینی بخشیدند.

منابع

https://www.eghtesadonline.com

https://donya-e-eqtesad.com

بحث کنید

One thought on “نرخ رشد قیمت آپارتمان در کرج و مقایسه آن با تهران 1401”

  • مریم

    الان مهرشهر کرج ۱۰۰ میلیون به بالا شده و‌گوهردشت حدود ۶۰ هفتاد میلیون زمین و آپارتمان کمتر. بستگی داره زمین چقدر به اصطلاح بر داشته باشه.

مقایسه ملک ها

مقایسه
جستجو